Summer Body Ready!

Het is nog niet te laat.. Maar het wordt wel tijd om actie te ondernemen (als je dit nog niet doet). Misschien merk je het nog niet helemaal aan het weer, maar de zomer komt er weer aan. Nog maar 5 weken, dan is het zover.  Wellicht heb je de term ‘Summer Body Ready’ ook alweer voorbij horen komen. Ben jij zelf al in shape voor de zomer? In deze blogpost deel ik een aantal handige tips met je die jouw kunnen helpen! 

  1. Stel doelen op
  2. Plan je lichamelijke beweging in 
  3. Maak het gezellig, maar niet te
  4. Rust, fysiek en mentaal
  5. Zorg voor de juiste brandstof

Stel doelen op

Het stellen van doelen werkt voor mij erg motiverend. Zodra ik een doel heb gesteld, weet ik waar ik naartoe moet gaan werken. Mijn top 3 voordelen van sportdoelen stellen? 

Voordeel 1: sportdoelen werken motiverend

Voordeel 2: je kunt je resultaten bijhouden

Voordeel 3: een sportdoel zorgt voor focus

Niet alleen fysiek, maar ook mentaal zul je je beter voelen. Het stellen van sportdoelen is erg aan te raden. Ik doe het zelf al jaren. 

Plan je lichamelijke beweging in

Dit is wat mij betreft een van de belangrijkste tips. Zelf ben ik nogal druk met van alles en nog wat. Juist daarom is het belangrijk dat ik een strakke planning aan hou als je het om lichamelijke beweging gaat. Door mijn sportsessies in de agenda te zetten maak ik er echt tijd voor vrij en voelt het aan als een prioriteit. 

Ik maak elke maandagochtend een weekplanning. Op dat moment plan ik mijn rondje hardlopen in of de buikspieroefeningen die ik wil doen. Ook al is het maar 15 minuten die je in plant, geloof mij.. Het helpt!

Wees hier creatief mee. Zelf plan ik bijvoorbeeld in dat ik met de fiets naar de supermarkt ga in plaats van met de auto. Ook dat is lichamelijke beweging. Alle kleine beetjes helpen, ook 10 minuutjes fietsen. 

Maak het gezellig, maar niet te. 

Ik sport harder als ik dat met mijn vaste sportpartner doe. We motiveren elkaar om nog harder ons best te doen. Een aantal voordelen van samen sporten die ik ervaar: 

Motivatie

Soms is jezelf motiveren om te gaan sporten niet genoeg. Soms heb je meer nodig. Een goede sport partner kan je over de streep trekken om gewoon mee te gaan en het excuus "geen zin" aan de kant te schuiven.

Stok achter de deur

Door samen te sporten, is de kans veel groter dat je consequent gaat. Je partner afzeggen is een stuk moeilijker dan een afspraak met jezelf annuleren.

Gezelligheid

Door samen te sporten combineer je twee aspecten: werken aan een gezonde leefstijl en tijd doorbrengen met elkaar. Voor ons zijn de sportsessies de momenten waarop we met elkaar bijkletsen. 

Je haalt het beste in elkaar naar boven

Je motiveert elkaar. Wat werkt goed voor jou? Wat werkt goed voor jouw sportmaatje? Wissel tips uit, dat kan een verrassend positief effect hebben. 

Lichaamsgewicht gebruiken

Wil je écht een keer wat anders doen? Ben je toe aan een uitdaging? Maak dan gebruik van elkaars lichaamsgewicht. Er zijn veel oefeningen die jullie samen kunnen uitvoeren. 

-- 

Sport jij liever alleen en ongestoord? Dat is natuurlijk ook helemaal goed! Ik kan mij goed voorstellen dat dit goed werkt voor anderen. Eerlijk gezegd is het bij mijn sportsessies soms iets te gezellig... Dit zal minder snel voorkomen wanneer je alleen en gefocust gaat sporten. 

Rust en beloning, fysiek en mentaal

Fysiek

Door tijd te nemen voor het herstel, geef je jouw spieren de kans om zich te wapenen tegen inspanningen van het niveau waarop je vlak daarvoor gesport hebt én een niveautje hoger. Hoe sterker de spieren, hoe verder je de volgende keer kunt gaan tijdens het sporten. Zo word je steeds beter en beter.

De ideale herstelperiode, hangt af van jouw lichaam, jouw fysieke conditie en de intensiteit van de training. Voor mij werkt om de dag sporten erg goed. Ik heb dan geen spierpijn meer en ben weer helemaal opgeladen voor een volgende training. 

Als je onvoldoende de tijd neemt voor het herstel, krijgt jouw lichaam niet de kans om volledig te herstellen. Dit kan een negatief effect hebben. Jouw belastbaarheid en kracht kunnen hierdoor afnemen. Let er dus goed op! 

Mentaal

Als jij je iedere keer beloont op het moment dat jij aan je doel gewerkt hebt, gaan je hersenen het werken aan je doel associëren met dit genotsgevoel en creëer je zo dus de behoefte om meer van dit gedrag (het werken aan je doel) te vertonen. Voor sommigen kan de douche na het lopen wonderen doen, anderen verkiezen een lang bad. Mijn sport partner en ik belonen onszelf altijd met een gezonde (eiwitrijke) maaltijd na het sporten. Hoe ga jij jezelf belonen telkens wanneer je een klein stapje zet in de richting van je doel?

Zorg voor de juiste brandstof

Zoals je misschien wel weet: sport en voeding zijn niet los van elkaar te koppelen. De enige manier om resultaten te kunnen behalen, is door je lichaam goed te onderhouden. Dat geldt als je sneller of sterker wilt worden, maar net zo goed als je af wilt vallen. Sport en voeding gaan hierin samen. Zie het als de brandstof voor jouw lichaam, zonder de juiste brandstof presteer je minder goed!

  • Eet voldoende
  • Als je sport, heb je energie nodig. Goede voeding voor sporters levert dus allereerst voldoende calorieën! Zo weet je zeker dat je lichaam ook echt de brandstof heeft om daadwerkelijk alles te geven. Ook voorkom je zo dat je bijvoorbeeld niet goed herstelt na een training. Als je wilt afvallen heb je inderdaad wel een klein calorie tekort nodig. Maar let op: klein is hierin een belangrijk gegeven. 300 tot 500 kcal per dag is het maximale gezonde tekort – en daarbij reken je de calorieën die je al sportend verbrandt mee. 

  • Eiwitten
  • Zeg voeding voor sporters, en je zegt eiwitten. Eiwitten leveren namelijk aminozuren, de bouwstenen van je spieren en andere lichaamsweefsels. Je hebt er dus genoeg van nodig om van trainingen te kunnen herstellen en spiergroei mogelijk te maken. 

  • Koolhydraten
  • Koolhydraten zijn de voornaamste energieleveranciers van je lichaam. Zeker als je voeding voor sporters heb je hier dus bijzonder veel aan. Na een training helpen koolhydraten bovendien ook bij het herstellen en aanmaken van spierweefsel.

  • Gezonde vetten
  • Nee, van vetten word je niet dik. Integendeel: je lichaam heeft vet juist hard nodig om goed te functioneren. Zo helpen gezonde vetten met de opname van voedingsstoffen, gaan ze ontstekingen tegen en houden ze je brein gezond. Ten slotte zijn ze essentieel bij de aanmaak van zenuwcellen en celmembranen.

  • Alcohol en suiker?
  • Tot zo ver de dingen die wél geschikt zijn als voeding voor sporters. Dan moeten we het natuurlijk ook nog even hebben over de producten die je beter kunt laten staan. De voornaamste daarvan zijn alcohol en toegevoegde suikers. 

    Uiteraard is het niet verboden om af en toe eens iets ongezonds te eten of drinken. Zelf houdt ik de 80/20 regel aan. 80% gezond, en 20% iets minder gezond. Op deze manier is een gezonde levensstijl geen straf en kun je toch ook lekker genieten.

    Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk: drink veel water! Water is, na zuurstof, één van de belangrijkste stoffen in ons lichaam en vervult dagelijks vele belangrijke rollen. Het dient als bouwstof, transportmiddel, oplosmiddel, het houdt ons lichaam op temperatuur en, heel belangrijk, het helpt je nieren met de afvoer van afvalstoffen tijdens het afvallen.

    Als toevoeging aan mijn voeding neem ik ook nog een aantal druppels CBD olie per dag. Dit zorgt ervoor dat mijn spieren beter ontspannen en dus sneller herstellen. 

    --

    Summer Body ready? Of juist nog helemaal niet? Je bent mooi zoals je bent, hou van jezelf!

    Zorg goed voor je lichaam en geest, dit draagt bij aan een fijn leven. Ik wil je bedanken voor het lezen van deze blog post. Ik hoop dat ik je iets waardevols heb mee kunnen geven en dat je gemotiveerd bent om aan de bak te gaan!